Mulți folosesc notele de pe IMDb drept criteriu de selecție pentru filmele la care să se uite. În ideea că dacă un film are o notă mică, nu merită să-și piardă timpul cu el. Deși evident că notele pot să-ți ofere câteva indicii cu privire la filmul în cauză, sfatul meu este să le luați cu o doză sănătoasă de circumspecție. Și iată de ce:
Nota unui film reflectă opinia majorității
Ce arată o notă mare (sau mică)? Că filmul a (dis)plăcut majorității. Dacă permanent vă regăsiți în opinia majorității, atunci felicitări: sunteți un perfect mediocru! Într-un fel, criteriul notei este unul valid, pentru că majoritatea este, prin definiție, mediocră. Adică este un criteriu valid pentru majoritatea spectatorilor de film. Dar dacă nu vă place ideea de a fi asociat cu o masă amorfă de oameni, atunci nu ridicați la rang de adevăr suprem ceea ce este până la urmă o preferință a vulgului.
Nota unui film este valabilă pentru anumite clase de spectatori
Să zicem că în Piața Victoriei se anunță un mare spectacol de manele. Veți merge la el? Dacă citiți blogul de față, mă gândesc că nu. Poate veți prefera să mergeți la Sala Polivalentă, unde se desfășoară o operetă. Acum, atât maneliștii cât și iubitorii de muzică clasică sau de operă pot acorda note spectacolului văzut. Și există un site de muzică, care centralizează aceste note. Nu-i așa că e posibil ca showul lui Guță să apară mai sus la punctaj decât cel văzut de voi? Dar comparația dintre cele două note nu-și are sensul, pentru că notele sunt acordate de segmente diferite de public. Nota primită de Guță poate fi comparată doar cu notele altor maneliști.
Și dacă tot suntem la subiectul ăsta, nici forșpanurile nu sunt întotdeauna relevante pentru filmul pe care-l introduc, deoarece nu sunt produse de regizorul sau de scenaristul filmului, ci de casa producătoare, al cărei unic interes este să-l facă cât mai prizabil la public (adică să încaseze cât mai mulți bani la casă). Din acest motiv unele forșpanuri mint publicul, prezentând filmul într-o altă lumină decât cea reală (sau exagerându-i anumite elemente), în timp ce altele conțin exact spoilerul pe care poate că n-ați dori să-l vedeți.
Și atunci, de ce să ții cont când te uiți la un film de pe IMDb? Eu obișnuiesc frunzăresc recenziile acordate de spectatori. Sigur că și ele sunt subiective – și am văzut de exemplu aprecieri la superlativ, în opinia mea nemeritate, la Person of Interest, din simplul motiv că serialul are ca premiză faptul că americanii sunt supravegheați de către guvern, lucru care, deși adevărat, nu-i scuză calitatea slabă și execuția puerilă -, dar cel puțin când citești o recenzie vezi și de ce respectivul autor i-a acordat nota pe care i-a acordat-o. Îi citești argumentele, obții un punct de vedere mai larg, îți poți contura o imagine mai precisă asupra filmului.
Un alt element după care mă ghidez este dat de corelațiile pe care le face IMDb între diverse filme și seriale, pe baza afinităților spectatorilor. Iată de exemplu cum arată secțiunea respectivă pentru serialul Better Call Saul:
Așadar, cei care au apreciat Better Call Saul au acordat note mari și serialelor Breaking Bad, House of Cards, Dexter, Fargo, Narcos, Stranger Things, The Walking Dead, Black Mirror, Game of Thrones, Prison Break, True Detective și Sherlock, și astfel am o imagine mai bună cu privire la tipul de public care s-a uitat la acest serial (și, în cazul e față, câteva indicii că există premizele unei producții de calitate).
Apoi, numele regizorului și al scenaristului constituie criterii mult mai importante decât numele actorilor care apar în film. Un film cu o poveste bună poate fi urmărit chiar dacă actorii joacă slab, dar un film fără o poveste este o pierdere de vreme, indiferent cât de bine și-ar da silința actorii să dea viață acelui scenariu gol.
Dar poate cea mai bună metodă de preselecție a filmelor și serialelor este să găsești un critic de film, un blogăr sau chiar un recenzor de pe IMDb cu care rezonezi și să-i urmărești activitatea.
În încheiere, iată o listă de filme a căror notă de pe IMDb nu reflectă, zic eu, valoarea lor reală:
- Iron Doors. O producție germană cu numai doi actori, care (judecând după afiș) a obținut numeroase premii și pe care eu am găsit-o reconfortantă și originală, deschisă mai multor interpretări. Nota 4.6 pe IMDb.
- Passion Play. Un vis de dragoste ciudat pe alocuri, până când ajungi la final, care-l proiectează într-o cu totul altă lumină, încărcată de simboluri și semnificații. Din nou, original și interesant. Nota 4.8, pentru că fanii lui Mickey Rourke se așteptau la un meci de box, iar fanii lui Megan Fox la un nou Transformers.
- Room 6. O tentativă mistico-filosofică sublimă, deghizată în hainele unei producții horror de duzină. Nici nu-i de mirare că spectatorii i-au acordat nota 4.2, când ei s-au dus să vadă un horror clasic și au primit ceva mult mai bun. Cam ca maneliștii care, în loc să-l vadă pe Guță, l-au primit pe Pavarotti.
- Dark City. Filmul din care s-au inspirat frații Wachowski1care sunt de fapt două femei când au făcut The Matrix merita în opinia mea cel puțin 9. Pentru că, deși nu la fel de bine realizat din punct de vedere comercial (buget, detalii, efecte speciale etc), intriga, suspansul și povestea sunt chiar mai bune decât la Matrix. Din păcate, este mai puțin cunoscut. Are abia 7.7.
- Star Trek: Discovery, pe care deja l-am recenzat și despre care am spus că-i o mostruozitate. Nu pot explica nota de 7.4 decât prin prisma unei tinere generații de spectatori bătuți în cap cu leuca.
- Arrow. Unul dintre cele mai proaste seriale cu super-eroi, care de regulă sunt oricum proaste. Nota 7.7 pe IMDb.
Dacă doriți, puteți aduce completări.
Era o vreme când țineam cont de recomandările lui Daniel Urdă în materie de filme, însă am încetat să mai țin cont de ele după câteva rateuri – filme pe care el le-a lăudat și mie nu mi-au plăcut. De când cu Netflix, nu mai simt nevoia să caut sugestii de filme și seriale, scot ăștia chestii mișto pe bandă rulantă, n-am eu timp să parcurg tot ce merită parcurs din grila lor.
Deși mi-au plăcut atât Ozark cât și House of Cards (și nici despre Narcos nu pot spune că-i rău, chiar dacă n-a fost pe gustul meu), cred c-ar fi o greșeală să te limitezi la ce-ți oferă un singur producător (oricât de bun ar fi, that is).
OMULE …EXCEPTIONAL , MULTE MULTUMIRI !!!!!! De-acum , chiar nu ma voi mai indoii de buna dumitale credinta ! Apropo de Piata Victoriei si de acel posibil spectacol de manele { acolo , orice-ar fi , de fiecare data tot spectacol de manele e 😉 } sau de Polivalenta si spectacolul de opereta . La nivelul de ” cultura” la care-a ajuns populatia Romaniei , sunt convins ca , vor spune la un ison : “- Esti nebun ? Ce sa caut la Polivalenta , n-ai vazut-o cum arata si-n plus de asta , acolo poti manca seminte si sa butonezi telefonul dupa bunu-ti plac ? ” Am fost la concertele sustinute de Andre Rieu la Bucuresti , si-n 2015 si-n 1016 si crede-ma , chiar daca nota IMDb data concertelor a fost mare { nu m-a interesat sa aflu precis cat } si autoritatile si publicul { desii erau acolo destui oameni suficient de culti in cap pentru a aprecia la justa valoare prestatia artistica si culturala , mai ales cea culturala } majoritatea s-au dovedit a fi , doar niste manelisti . Deci , prefer sa fac precum Toma Necredinciosu : intai vad , analizez si , singura nota care conteaza vreodata , este doar nota mea . Chestia aia pe care-ai spus-o ” Dar poate cea mai bună metodă de preselecție a filmelor și serialelor este să găsești un critic de film, un blogăr sau chiar un recenzor de pe IMDb cu care rezonezi și să-i urmărești activitatea.” imi pare , putzin in discordanta cu ceea ce-ai scris la inceputul postarii , fara suparare . Fireste ca , apreciez la justa valoare acel , ” Dar poate ” . Respect Aldus !
Nu e nici o limitare cu Netflix-ul, pentru că înainte de a fi producător, Netflix e furnizor de conținut cinematografic. Majoritatea filmelor și serialelor din grila lor nu sunt producții Netflix, exemple: “The Hateful Eight”, “Sherlock”, “Matrix”, “Cosmos”, “The Fifth Element”, “Django”, “The Truman Show”,”The Lord of the Rings”, “Logan”, “Inglorious Basterds”, “Gangs of New York”, The Shawshank Redemption” etc.
Cudi, chiar și așa, există filme și seriale bune pe care Netflix n-o să le ruleze niciodată. Fie din cauza politicii de licențe și a faptului că nu ajung la un acord cu producătorii lor, fie pentru că sunt vechi sau mai puțin populare, fie din diverse alte motive. Deci, să te rezumi la Netflix înseamnă să te limitezi singură și de bună voie. Găsești pe Netflix toate filmele și serialele care ți-au plăcut de-a lungul timpului și pe care le-ai recomanda altora?
Cum îți spuneam mai sus, n-am timp să văd toate filmele și serialele mișto de pe Netflix. Multe dintre cele care mi-au plăcut sunt în grila Netflix, da. Pentru o persoană care are timp să vadă cel mult un film, două pe săptămână, uneori nici atât, pentru mine e mai mult decât suficient.
Cudi, eu nu știu ce este pe Netflix, că nu sunt abonat (și-n România oferta lor e mai slabă). Dar eu aș alege filmele din „grila” IMDb, „grila” blogosferei, „grila” recomandărilor de la prieteni etc, nu permanent din grila Netflix. Și abia după ce am ales un film, m-aș uita pe Netflix să văd dacă îl au (și dacă nu, l-aș lua din altă parte). Pe principiul că oricât de bună ar fi mâncarea pe care mi-o face soția, poate uneori am chef să mănânc în oraș.
[…] Cum alegeți filmele și serialele pe care le urmăriți?1E mai bine să le alegeți voi pe ele decât ele pe voi, adică decât să fiți pasivi și să urmăriți doar filmele de care aflați de la televizor, prieteni etc și care vă trezesc interesul. Eu am început să mă uit la Homeland fiindcă actrița din rolul principal, Claire Danes, a primit două Emmy-uri pentru prestația din acest serial. Și m-am gândit că dacă a fost nominalizată și a câștigat, și serialul trebuie să fie cât de cât bun. […]
Apropo de Netflix: vad ca au o reteta obligatorie pentru productiile proprii, filmul trebuie sa contina minim un futai. Da’ futai sanatos, nu gesturi de-alea ascunse pe sub cearsafuri; aproape ca vezi cum intra scula in gaurica, aia-i tot ce ascund. Nu zic ca-i bine sau rau, zic ca se intimpla.
Revenind la IMDB: mda, vorba ta, notele de acolo pot fi doar un foarte vag ghidaj. Ca orice forma de “recenzie”, preferintele ar trebui sa se indrepte inspre cuvintele oferite ca explicatie. N-ai cum sa sumarizezi un restaurant intr-o nota pe o scara de la 1 la 5, n-ai cum sa sumarizezi un articol de blog (sau chiar de ziar) pe o scara. Ca nu exista masuratori obiective.
Eu unul folosesc IMDB doar ca pe un filtru trece-sus: tot ce are sub nota 5-6 evit pe cit posibil. Nu pentru ca presupun din start ca-i prost, ci doar pentru ca foarte multi oameni au dubii asupra acelei productii. Timpul meu este limitat, si-asa nu am rabdare sa ma uit la filme .. pai de ce sa-mi irosesc timpul cu productii potential idioate? Exista o lunga lista de filme care-s infinit mai bune si mai cunoscute, a caror vizionare m-ar ajuta infinit mai tare. Ca atare, filmele cu note proaste pot sa astepte momentul cind voi fi ajuns leguma si tintuit la pat. Ba chiar nici atunci, pentru ca prefer mediul textual, si mai degraba as citi bloguri.
N-ai răbdare să te uiți la filme? 🙂
Nici eu nu mă prea uit la ce-i cu notă sub 5, pe principiul că statistic majoritatea vor fi proaste. Dar dacă aș găsi un recenzor care să-mi recomande un astfel de film, l-aș putea încerca. Pe primele 3 din lista de mai sus am avut norocul să le văd înainte să mă uit la notă sau indiferent de ea. Ălea mi-au plăcut. În general îmi plac filmele cu mesaje inedite sau scenarii interesante și originale. Chiar dacă nu livrează atât de mult la capitolul lupte, efecte speciale etc. Pe de altă parte, câteodată mai pornesc și filme despre care știu că-s varză la scenariu, doar ca să văd ceva efecte mișto. 🙂 De exemplu, am văzut cam toate filmele din seria Terminator (majoritatea mi-au și plăcut).
Ca să închei cu o întrebare clișeică, tu ce filme preferi?
Un adevărat iubitor de film ştie că notele pe IMDb nu reflectă calitatea unui film sau serial tv. E o minciună să spui că iubeşti filmul atăt timp cât notele pe IMDb sunt importante pentru tine. Despre Netflix se ştie că are cele mai slabe producţii văzute vreodată. S-au investit muţi bani în crearea unei false percepţii şi electul este vizibil. Se consideră cool să ai un abonament Netflix ( din păcate ).
Notele de pe IMDb sunt acordate de o majoritate. Cât timp nu te regăsești în ea, ele nu sunt relevante pentru tine. Dacă acea majoritate nu este o elită, ele nu sunt relevante nici pe scara filmelor de calitate.
Dar plecând de aici și ajungând la „se știe”, „se consideră” și „Netflix are cele mai slabe producții” e o supralicitare. House of Cards de exemplu este bun.